RADIONICA KUHANJA ZA DJECU „ZDRAVI UGLJIKOHIDRATI I SIROVO“

U 2015. godini nastavljen je ciklus radionica zdravog kuhanja za djecu vijećnike Dječjeg gradskog vijeća Zabok u okviru projekta „Zdravo i fino“ Društva Naša djeca Zabok

Radionice zdravog kuhanja za djecu u okviru projekta „Zdravo i fino“ Društva Naša djeca Zabok koji se provodi s Dječjim gradskim vijećem nastavljaju se i u 2015 godini. U subotu 28. veljače održana je radionica zdravog kuhanja pod nazivom „Zdravi ugljikohidrati i sirovo“. Kao i do sada, zahvaljujući uspješnoj suradnji sa Srednjom školom Zabok, radionica je održana u ugostiteljskom kabinetu SŠ Zabok u veseloj, ugodnoj zabavnoj i edukativnoj atmosferi zahvaljujući stručnoj voditeljici kuhanja Snježani Krpes te pomoći volonterki DND-a i profesorica Srednje škole Zabok u sastavu: Anka Ilinčić, Renata Tršinski, Dubravka Kolarić, Danijela Jadan, Mateja Štokan, Vesna Vučičević, Anita Ovčarić, Tomislav Jadan te voditeljice projekta Jasenke Borovčak.

Zdravim i finim jelima umjetničku dimenziju i ovaj put dala je fotografkinja i dizajnerica hrane Maja Danica Pečanić, uz asistenciju našeg dizajnera Igora Vranješa koje će se koristiti za izdavanje nove kuharice „Zdravo i fino“.

Projekt „Zdravo i fino“ dobio je financijsku potporu Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta u području izvaninstitucionalnog odgoja i obrazovanja djece i mladih u školskoj godini 2014./2015., a osim radionica zdravog kuhanja financirat će se i ostale aktivnosti projekta kao što su radionice u Osnovnoj školi K.Š. Gjalskog s ciljem izrade slogana o zdravoj prehrani, plakati, eko-vrt, izdavanje kuharice i CD-a „Zdravo i fino“ te kalendara koji će još u većoj mjeri doprinijeti promociji zdrave prehrane i usvajanju zdravih prehrambenih navika kod djece.

„Zdravi ugljikohidrati i sirovo u prehrani“

S početkom proljeća posebno je važno upoznati male vijećnike s važnošću čišćenja organizma od „teže“ i masnije hrane tijekom zimskog perioda.  U tome vrlo važnu ulogu imaju zdravi jutarnji napitci od svježeg i sirovog voća i povrća, zeleno lisnato povrće, klice te što više svježih proljetnih salata. Sirova hrana bogata je hranjivim sastojcima (enzimima) koji se ne gube termičkom obradom te je zato treba što više jesti dolaskom toplijeg vremena, u proljeće i ljeto.

Djeca i odrasli većinu svoje svakodnevne prehrane temelje na ugljikohidratima (šećerima) koji su značajni izvor energije za sva bića. Ugljikohidrati  (glukoza, fruktoza, škrob, celuloza i sl.) nalaze se u voću, povrću, mlijeku, kuhinjskom šećeru, žitaricama, tjesteninama i brojnim  proizvodima od žitarica, krumpiru, mahunarkama, medu, kukuruznim pahuljicama…  Proizvođači hrane primijetili su urođenu ljudsku potrebu za slatkim, tako da u razne proizvode dodaju šećere, i to one jednostavne šećere (fruktoza) koji u tijeku brzo podižu razinu šećera u krvi i stvaraju ovisnost o slatkom. S druge strane ugljikohidrati, ako se koriste u velikim količinama i ne razlikujete zdrave (složene) od nezdravih (jednostavnih) ugljikohidrata, mogu biti izvor najvećih bolesti današnjice, poput šećerne bolesti i pretilosti. Jedan od uzroka pretilosti je taj što se višak šećera koji organizam ne pretvori u energiju i ne potroši, jetra ne može skladištiti i pretvara se u mast koja se onda taloži u naslage sala. Stoga je važno da djeca od malena dobro upoznaju važnost ugljikohidrata u prehrani, vrste ugljikohidrata te razliku između onih zdravih, prisutnih u nerafiniranoj hrani i nezdravih, onih koji se koriste u rafiniranoj i prerađenoj hrani.

Prije kuhanja razbudili smo se uz korisne i zabavne vježbe za razgibavanje, poticanje cirkulacije i pravilno disanje. Meni radionice „Zdravi ugljikohidrati i sirovo u prehrani“ bio je osmišljen i prilagođen temama radionice. Sva  jela su napravljena sa zdravim ugljikohidratima (integralnom tjesteninom , brašnom i pahuljicama, svježim i suhim voćem, orašidima, svježim ekološkim povrćem i voćem), prirodnim sladilima, a deserti su napravljeni ovaj put bez paljenja pećnice.

Prije doručka djeci  je poslužen jutarnji smoothie od kruške, naranče i kriškama đumbira te palačinke od integralnog brašna s povrćem i gljivama. Za one koji vole slatko, napravljen je džem od naranče. Na meniju za ručak našla se zelena povrtna juha od špinata i krumpira te dvije vrste integralne tjestenine, zapečena sa slanutkom i umakom od rajčice i zdrava varijanta špageti bolognes sa seitanom i integralnim špagetima te dvjema salatama s listićima cvjetače, mrkvom, mladim kupusom i lukom i zelenom salatom, matovilcem i klicama. Primjer zdrave slane i slatke užine i međuobroka ovaj put je bio zeleni namaz od maslina i lišća peršina s bademima te slasni knedli s kus-kusom, suhim marelicama i namazom od rogača, poznatijim kao „Carobella“. Kraljica sirovog deserta bila je osvježavajuća torta od limete s avokadom i indijskim oraščićima koji sadrže pet puta više vitamina C nego naranče te sve tri namirnice spadaju u jedne od najzdravijih namirnica na svijetu. Uz zelenu tortu djeca i odrasli mogli su grickati i slatke sirove kolačiće (browines) napravljene od suhog voća, badema i rogača u prahu, a podsjećaju na svima poznatu bajaderu.

I ovaj put djeca i odrasli uživali su u finim i zdravim obrocima, a kuharske vještine sve su nam bolje i reprezentativnije – rekla je voditeljica radionica zdravog kuhanja Snježana Krpes.